عدالت

عدالت

مقدمه عدالت واژه ای است که از چند حرف تشکیل شده است، اما در خودش معنای وسیع و گسترده ای دارد عدالت در فرهنگ لغت به معنی دادگری کردن، عدالت کردن آمده است جرجانی می‌گوید «عدالت در لغت استقامت باشد و در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق است باجتناب از آن چه محظور است در دین1 سخن از حق و عدالت زیاد به گوش می رسد، اما وقتی جای قول و عمل فرامی

دانلود عدالت

Justice
عدالت
مقالاتی در مورد عدالت
مطالبی درمورد عدالت
دسته بندی فقه و حقوق اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 11 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

مقدمه:

عدالت واژه ای است که از چند حرف تشکیل شده است، اما در خودش معنای وسیع و گسترده ای دارد. عدالت در فرهنگ لغت به معنی دادگری کردن، عدالت کردن آمده است. جرجانی می‌گوید: «عدالت در لغت استقامت باشد و در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق است باجتناب از آن چه محظور است در دین.[1]

سخن از حق و عدالت زیاد به گوش می رسد، اما وقتی جای قول و عمل فرامی‌رسد کناره گیری می‌کنند چرا که ممکن است منافع خود را از دست بدهند. قرآن کریم کتاب به کمال رساندن انسان است و در این جهت همه امور را با عدالت تنظیم نموده است، که عدالت جان هر چیز است، و اگر عدالت از چیزی سلب شود،‌ گویا جان و روح آن چیز را گرفته باشند، جز مرده ای بیش نخواهند بود. حضرت علی علیه السلام در بیان کلی می فرماید: عدالت حیات و زندگی است.[2]

یکی از دل مشغولی‌های اصلی پیامبران الهی در تمامی اعصار و نیز شاخصه اصلی دولت دینی و مردم سالار عدالت اجتماعی است. انسانها بالفطره شیفته عدالتند و وعده و انتظار عدالت شیرین ترین وعده و انتظار برای انسانهاست چه سرها که برای عدالت پای دار نرفته و چه قلم ها که به خاطرش به خون آغشته نشده است.

با آن که کتابهای بسیاری دربارة عدالت منتشر شده و هنوز موضوع داغ محافل فکری جهان است، جهان از جهت علمی و عملی با حقیقت و سیر عدالت و عدالت دزدی فرسنگ‌ها فاصله دارد. امیدواریم که روزی این فاصله از بین برود:

عدالت کن، که در عدل آنچه یک ساعت بدست آید                میسر نیست در هفتاد سال اهل عبادت را

(صائب)


چکیده :

مقاله ای که پیش رویتان قرار دارد، از چند بخش تشکیل شده است. مقاله با یک مقدمه شروع میشود. در مقدمه عدالت را معنی کرده ام کمی در این باره مطلب نوشته ام تا به این طریق مخاطب را متوجه موضوع مورد بحث کنم. بعد از مقدمه کم کم وارد موضوع عدالت شده ام. در قسمت بعد از مقدمه سعی کرده ام مفهوم عدالت در لغت و همچنین جایگاه آن را تا حدودی بیان کنم. در این قسمت از سخنان و حکمتهای امام علی (علیه‌السلام) هم استفاده کرده ام تا از سخنان آن بزرگوار هم در ارائه مطلب کمکی گرفته باشم. قسمت بعدی در مورد عدالت بستر کمالات است. که مطلب اساسی آن اینست که انسان اگر می‌خواهد به آنچه که لایق آن است برسد باید عدالت را در همه امور جاری گرداند. مطلب بعدی عنوانش عدالت از آرزو تا عمل است، که از روزنامه تفاهم گرفته شده این نوشته از آقای رضای غلامی است، که در مورد عدالت اجتماعی در جامعه میباشد. این قسمت هدفش اینست که اجرای عدالت در جامعه نیازمند یک برنامه جامع علمی و مبارزه با ظلم از سوی هر دولتی میباشد. مطلب آخر هم در مورد اینست عدالت راه رسیدن به قله انسانیست. بندگان در سایه عدالت بهترین آدم ها میشوند و با بی عدالتی به بدترین آدم تبدیل می گردند. این بود مختصری توضیح در مورد مقاله‌ای که نوشته شده است.



[1] . رجوع به فرهنگ لغت. قسمت عین

[2] . رجوع به طایر فرخ پی. (کمالات انسانی در نهج البلاغه)

 

 

دانلود عدالت

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)

 ویلهلم دیلتای نظریه پرداز مسلم علوم انسانی بود و همواره خواهد بود  نخستین کسی است که در علوم انسانی معرفت شناسی مستقلی را بوجود آورد  پیرو مکتب تاریخی است و مسأله نقد عقل تاریخی را مطرح می‌کند  او شاگرد بوکه و نویسنده شرح احوال شلایر ماخر است  او طرفدار روش تأویل و از فلسفة تحصلی سخت متأثر است

دانلود خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)
مقالاتی در مورد خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)
مطالبی در مورد خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)
دسته بندی پرسشنامه
فرمت فایل doc
حجم فایل 129 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

فصل پنجم

دیلتای (1911-1833)

  • ویلهلم دیلتای نظریه پرداز مسلم علوم انسانی بود و همواره خواهد بود.
  • نخستین کسی است که در علوم انسانی معرفت شناسی مستقلی را بوجود آورد.
  • پیرو مکتب تاریخی است و مسأله نقد عقل تاریخی را مطرح می‌کند.
  • او شاگرد بوکه و نویسنده شرح احوال شلایر ماخر است.
  • او طرفدار روش تأویل و از فلسفة تحصلی سخت متأثر است.
  • در جوانی به عضویت حلقه برلن (که باشگاه خودکشی کرده ها نامیده میشود) درمی‌آید.
  • او برای روان شناسی تقدم قائل است و با فلسفة اصالت طبیعت مبارزه می‌کند بدون اینکه در دام روش درون نگری گرفتار شود.
  • اندیشه او مانند هر اندیشة دیگری به اوضاع و احوال تاریخی وابسته است.
  • برای عقل و نظامهای عقلانی یعنی علوم اهمیت فراوان قائل است اما از ناتوانی تبیین علمی در غلبه کامل بر نیروهای غیرمعقول هیچگاه غافل نیست.
  • به نظر دیلتای گذشته ما در مقایسه با امر معقول محض غیر قابل اندازه گیری است و این امر مبین توجه او به تجربه شاعرانه ای است که نظم و نسق منطق را درهم می‌شکند.
  •  «آرون» خاطرنشان می سازد در نظریة دیلتای «نقد عقل تاریخی»، نقد تاریخی عقل نیز هست و در حقیقت ضرورت عقل هیچگاه قائم به ذات یا مستقل نیست چون با موانع ناشی از تجربة زندگی شخصی برخورد می‌کند.

تحصلی بودن علوم انسانی:

  • سعی دیلتای این است که نشان دهد علوم انسانی از دید آگوست کنت و استوارت میل علومی تحصلی هستند و میل با طرح مساله روش شناسی مخصوص علوم مربوط به ذهن (روح) به تلاش قابل ملاحظه ای دست زده است.
  • دقیقاً به نام فلسفه تحصلی و علمی است که دیلتای به ناهمگونی روشهای علوم طبیعی و علوم فرهنگی معتقد میشود که نتیجه نوعی دوگانگی معرفت شناختی است.
  • موضوع آنچه دیلتای «نقد عقل تاریخی» می نامد قطع رابطه با مذهب اصالت طبیعت است و فایدة فلسفی آن کمک به فروپاشی فلسفة قرون وسطایی به صورت حق طبیعی، دین طبیعی یا اخلاق طبیعی است.
  • علوم ذهنی (روحی) مستقل از علوم طبیعی است.
  • دیلتای علوم روحی را قائم به ذات و مستقل می داند.
  • دیلتای به مساله روش ها چندان توجه ندارد، او به درک شرایط معقول بودن که مختص علوم روحی است و بنابراین به سهم تحصلی آنها در شناخت بهتر اشخاص و اشیا دلبستگی خاص دارد.
  • بیشتر آثار او در زمینه معرفت شناسی است.
  • علوم روحی در گیرودار عمل زندگی رشد کرده اند و موضوع آنها مجموعه ای از اثرها و پیمان هایی است که انسان پیش از آنکه از آنها علمی بسازد می بایستی آنها را آفریده باشد.
  • بشر آفرینندة طبیعت نیست ولی آفرینندة عالم اجتماعی است. برای مثال سیارات مستقل از ارادة بشر وجود دارد اما حقوق جدا از این اراده وجود ندارد.

دانلود خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌های علوم انسانی» (درس روش تحقیق)

علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران

علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران

مقدمه سوره حشر آیه 23 و 24 فارسی او است خدایی که جز او معبودی نیست همان فرمانروای پاک، سلامت، مؤمن نگهبان، عزیز، جبار، متکبر، پاک است خدا از آنچه شریک می گردانند او است خدای خالق نوساز صورتگر بهترین نامها از آن اوست آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می گویند و او عزیز و حکیم است از این آیه پی می بریم که آفرینش هیچ چیزی بیهوده و عبث نیست

دانلود علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران

علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران
The red color of blood for most organisms
مقالاتی در مورد علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران
مطالابی در مورد علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

مقدمه:

سوره حشر: آیه 23 و 24

فارسی: او است خدایی که جز او معبودی نیست- همان فرمانروای پاک، سلامت، مؤمن نگهبان، عزیز، جبار، متکبر، پاک است- خدا از آنچه شریک می گردانند او است خدای خالق نوساز صورتگر بهترین نامها از آن اوست. آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می گویند و او عزیز و حکیم است.

از این آیه پی می بریم که آفرینش هیچ چیزی بیهوده و عبث نیست. و هر چیزی دلیلی برای خلقتش دارد. حال هزاران سال می گذرد و تنها عده ای هستند که به ذره های اطراف خود می نگرند در زندگی ما چیزهای بسیاری وجود دارد که به آن توجه نمی کنیم و آن را بدون آنکه دلیلش را بدانیم پذیرفته ایم. برای مثال:

چرا باید آسمان ما آبی باشد؟ چرا انسان از خاکی آفریده شده است که رنگ آن ثابت است ولی برخی سفید، سیاه و زرد هستند در حالی که ماده‌ی خلقت آن خاک و یک رنگ میباشد؟ چرا رنگ گیاهان نیمی از طبیعت سبز میباشد؟ چرا خاک قهوه ای؟

خداوند تبارک و تعالی چه دلیلی داشته است که گیاهان را سبز! (کلروفیل آن را سبز آفرید) او قادر است به تمامی بایدها و نبایدها، ممکن ها و غیرممکن ها بی شک دلیلی دارد. که آن را برای طبیعت و گیاهان برگزید. پس دلیلی هم دارد که رنگ خون ما قرمز باشد. سرخی آن چه تاثیری بر سلوها و بدن ما دارد. امروزه با پیشرفت علم روانشناسی و علم زیست شناسی میتوان تا حدودی به دلیل آن پی برد. از دیدگاه زیست شناسی خون بیشتر جانداران بعد از اشتقاق از نیای اولیه تغییر کرده و قرمز شده ولی پیشرفت علوم و شاخه های مختلف آن به ما می‌گوید که کائنات و جهان هستی آنگونه تصور می کنیم تنها در سه بعد محدود و محصور و فرهنگ آنها نبوده و مانند ماشینی نیست که از جزئیات و قطعات آن هر کدام تنها وظیفه‌ی خویش را انجام دهند بلکه هر کدام از عوامل موجود در طبیعت و جهان هستی دارای قواعد خاص خودش است. و با تأثیرپذیری از سایر عوامل و جزئیات کائناتی خود بر دیگر عوامل تأثیر می گذارد و می دانیم که همه‌ی علوم با هم در ارتباطند. علم پزشکی تنها به عوامل آزمایشگاهی و دیده بسته نیست بلکه علوم دیگر همچون روانشناسی، متافیزیک و با آن در ارتباط است.

ولی در اینجا من فقط به توضیح کوتاهی در مورد فلسفه آن اشاره می‌کنم و موضوع اصلی را از دیدگاه علم زیست شناسی مورد بررسی قرار میدهیم.

 

دانلود علت قرمز بودن رنگ خون برای بیشتر جانداران

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظ)

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژولین فرونه- مترجم علیمحمد کاردان از ص 71 تا 103 کتاب (درش روش تحقیق)

عنوان صفحه فصل پنجم دیلتای 2 1 تحصلی بودن علوم انسانی 3 2 تاریخ روان شناسی 6 3 روش تأویل در نظر دیلتای 8

دانلود خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژولین فرونه- مترجم علیمحمد کاردان از ص 71 تا 103 کتاب (درش روش تحقیق)

خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژولین فرونه مترجم علیمحمد کاردان از ص 71 تا 103 کتاب (درش روش تحقیق)
مقالاتی در مورد خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژولین فرونه مترجم علیمحمد کاردان از ص 71 تا 103 کتاب (درش روش تحقیق)
مطالبی در مورد خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژ
دسته بندی پرسشنامه
فرمت فایل doc
حجم فایل 130 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

فصل پنجم

دیلتای (1911-1833)

  • ویلهلم دیلتای نظریه پرداز مسلم علوم انسانی بود و همواره خواهد بود.
  • نخستین کسی است که در علوم انسانی معرفت شناسی مستقلی را بوجود آورد.
  • پیرو مکتب تاریخی است و مسأله نقد عقل تاریخی را مطرح می‌کند.
  • او شاگرد بوکه و نویسنده شرح احوال شلایر ماخر است.
  • او طرفدار روش تأویل و از فلسفة تحصلی سخت متأثر است.
  • در جوانی به عضویت حلقه برلن (که باشگاه خودکشی کرده ها نامیده میشود) درمی‌آید.
  • او برای روان شناسی تقدم قائل است و با فلسفة اصالت طبیعت مبارزه می‌کند بدون اینکه در دام روش درون نگری گرفتار شود.
  • اندیشه او مانند هر اندیشة دیگری به اوضاع و احوال تاریخی وابسته است.
  • برای عقل و نظامهای عقلانی یعنی علوم اهمیت فراوان قائل است اما از ناتوانی تبیین علمی در غلبه کامل بر نیروهای غیرمعقول هیچگاه غافل نیست.
  • به نظر دیلتای گذشته ما در مقایسه با امر معقول محض غیر قابل اندازه گیری است و این امر مبین توجه او به تجربه شاعرانه ای است که نظم و نسق منطق را درهم می‌شکند.
  •  «آرون» خاطرنشان می سازد در نظریة دیلتای «نقد عقل تاریخی»، نقد تاریخی عقل نیز هست و در حقیقت ضرورت عقل هیچگاه قائم به ذات یا مستقل نیست چون با موانع ناشی از تجربة زندگی شخصی برخورد می‌کند.

تحصلی بودن علوم انسانی:

  • سعی دیلتای این است که نشان دهد علوم انسانی از دید آگوست کنت و استوارت میل علومی تحصلی هستند و میل با طرح مساله روش شناسی مخصوص علوم مربوط به ذهن (روح) به تلاش قابل ملاحظه ای دست زده است.
  • دقیقاً به نام فلسفه تحصلی و علمی است که دیلتای به ناهمگونی روشهای علوم طبیعی و علوم فرهنگی معتقد میشود که نتیجه نوعی دوگانگی معرفت شناختی است.
  • موضوع آنچه دیلتای «نقد عقل تاریخی» می نامد قطع رابطه با مذهب اصالت طبیعت است و فایدة فلسفی آن کمک به فروپاشی فلسفة قرون وسطایی به صورت حق طبیعی، دین طبیعی یا اخلاق طبیعی است.
  • علوم ذهنی (روحی) مستقل از علوم طبیعی است.
  • دیلتای علوم روحی را قائم به ذات و مستقل می داند.
  • دیلتای به مساله روش ها چندان توجه ندارد، او به درک شرایط معقول بودن که مختص علوم روحی است و بنابراین به سهم تحصلی آنها در شناخت بهتر اشخاص و اشیا دلبستگی خاص دارد.
  • بیشتر آثار او در زمینه معرفت شناسی است.
  • علوم روحی در گیرودار عمل زندگی رشد کرده اند و موضوع آنها مجموعه ای از اثرها و پیمان هایی است که انسان پیش از آنکه از آنها علمی بسازد می بایستی آنها را آفریده باشد.

دانلود خلاصه فصل پنجم و ششم کتاب «نظریه‌‌های علوم انسانی» نویسنده ژولین فرونه- مترجم علیمحمد کاردان از ص 71 تا 103 کتاب (درش روش تحقیق)

علل فرار دختران


علل فرار دختران

مقدمه فرار دختران از خانه در حالی بخشی از آمار آسیبهای اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهد که بروز ناراحتی‌های روحی و روانی و بیماریهای جسمی را برای اعضای یک جامعه در پی خواهد داشت و از چنان تاثیری بر بر خانواده ها برخوردار است که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند چنان ضربه ای مهلکی بر پیکر آنها وارد کند؛ در این شرایط ، خانواده همه چیز خود را که در طول سالیا

دانلود علل فرار دختران

علل فرار دختران
Causes runaway
مقالاتی در مورد علل فرار دختران
مطالبی در مورد علل فرار دختران
 فرار دختران
مطالبی در مورد علل فرار دختران
مقالاتی در مورد علل فرار دختران
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

مقدمه:

فرار دختران از خانه در حالی بخشی از آمار آسیبهای اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهد که بروز ناراحتی‌های روحی و روانی و بیماریهای جسمی را برای اعضای یک جامعه در پی خواهد داشت و از چنان تاثیری بر بر خانواده ها برخوردار است که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند چنان ضربه ای مهلکی بر پیکر آنها وارد کند؛ در این شرایط ، خانواده همه چیز خود را که در طول سالیان زندگی کسب کرده، در معرض فنا و نابودی می‌بیند و آبرو، حیثیت، غرور و هر آن چیزی که مایه مباهات و سربلندی او در اجتماع بوده را از دست رفته می پندارد. و ما در این حال و وضعیت وظیفه خود دانستیم که گوشه‌ای از معضلات اجتماعی را که در حال حاضر در جامعه ما حکم فرماست نشان دهیم و امیدواریم توانسته باشیم که حداقل وظیفه خودرا به عنوان یک شهروند ایرانی نشان داده باشیم.

نتایج یک تحقیق بر روی 120 دختر فراری در تهران نشان می‌دهد که میانگین سنی این دختران 19 سال بوده، 24 درصد آنها محصل، 73 درصد بدون شغل، 3 درصد بی‌سواد، 11 درصد ابتدائی، 51 درصد راهنمائی و 36 درصد متوسطه بوده اند.

از نظر اقتصادی 94 درصد آنها از وضع مناسب و مطلوبی برخوردار بوده اند، 43 درصد انگیزه فرار را داشتن دوست پسر و 34 درصد بدرفتاری والدین ذکر کرده اند.

67 درصد آنها بعد از فرار با مردان غریبه و نا محرم به سر برده‌اند؛ 90درصد مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند و از 47 درصد آنها ازاله بکارت شده است.

همچنین 77 درصد جامعه آماری فوق، ترای اولین بار توده که دست به چنین عملی زده‌اند و 23 درصد فرار از خانه را برای چندمین بار تکرار کرده‌اند.

نتایج تحقیق «داود حشان»بر روی دختران فراری همچنین نشان می‌دهد که والدین و سایر اعضای خانواده اعم از از برادران و خواهران بزرگتر در تربیت فرزندان و شکل گیری شخصیت آنها نقش مهم و اساسی دارند و از آن جا که شخصیت هر انسانی از کودکی در خانه شکل می‌گیرد،از این رو والدین در تربیت فرزندان خود مسئولیت سنگین و مهمی را بر دوش دارند، بخصوص توجه به دوران کودکی و نوجوانی که دوران بحرانی روحی جوانان است، از اهمیت خاصی برخوردار است و خانواده، محکمترین سنگر برای جلوگیری از سقوط نوجوان بر این اساس والدین به حکم وظیفه ای که بر عهده دارند، موظفند محیطی آرام و با ثبات برای فرزندان خود فراهم کنند و با تدبیر صحیح ، طرح و نقشه ای برای تربیت فرزندان و احیانا بازسا زی آنها داشته باشند و در این راه خانواده ای موفتی است که فرزندان خود را بسازد و رفتار آنها الگوی خوبی برای فرزندان خود باشد.

دانلود علل فرار دختران